PRET met Liset

En daar ben ik dan..we gaan beginnen. 
Wat een beetje een dingetje is geworden is dat ik van mijn IB-ers van InteraktContour af en toe opdrachten krijg om mijn problemen uit te beelden op papier en daarover een verhaal te vertellen. 

Om goed te beginnen met deze Kick Off dacht ik, ik ga mijn meest recente opdracht plaatsen zodat we ook gelijk de titelverklaring van mijn Blog hebben. Dus hier komt ie:

PRET MET LISET

Jaaaaaaaaahhhhh daar ben ik weer!! Ik heb na een wat zwaardere periode aan mijn kant en natuurlijke de ellendige zomervakantie waarin niks gaat zoals het hoort,( Zoooo uit de structuur)eindelijk weer de inspiratie gevonden en de opdracht van Lisette vervuld!!

De titel van dit schrijven laat natuurlijk niets aan de verbeelding over!๐Ÿ˜Š En wij zijn natuurlijk allen erg goed om onze fantasie tot de verbeelding te laten spreken. Lieve mensen ondanks dat ik veel lol/pret met Lisette heb, dit gaat toch echt over de PRET methode.  

PAUZEREN, RUSTIGE OMGEVING, ร‰ร‰N DING TEGELIJK, TEMPO AANPASSEN.

Wij NAH-ers hebben of we nou willen of niet te maken met de PRET. Hoe lastig deze is en wat de gevolgen zijn als je er vanaf wijkt, ik weet er alles van. Sterker nog it’s my middle name: Simone ik wijk graag van de PRET af Bastiaans-Siemers๐Ÿ˜‡ Dus naast de pret met Liset krijg ik ook regelmatig de spreekwoordelijke SCHOP ONDER MIJN HOL van Lisette(de baas) en Co-piloot Petra. (Jaja het is ook nodig)

In dit verhaal geef ik jullie de verschillen tussen: ik leef volgens de pret of ik doe het Lekker niet: We gaan eerst voor ik doe het lekker niet;

1)          Ik doe mijn ding, ga lekker waardoor ik geen Pauzes neem en als iemand me erop attendeert (bijvoorbeeld mijn vrouw Sandra) denk ik;”jammer joh”en ga lekker door.๐Ÿ™„

2)          Ik weiger toe te geven dat ik moe ben en ga zekerrrrr niet rusten๐Ÿ™ƒ

3)          Ik doe alles tegelijk, hou me dus niet aan ร‰รฉn ding tegelijk, creeer daardoor grote chaos, weet absoluut niet meer wat ik eigenlijk aan het doen ben, laat staan  of ik van voor of achteren leef.(is dat wel een uitdrukking?๐Ÿง)

4)          Mijn neuropsychologe Marli zei altijd PIANO Simone ofwel Tempo aanpassen. Heus niet we gaan lekker op volle snelheid mee met de rest en dan bedoel ik de NIET-NAH-ers ofwel je omgeving/de maatschappij.

Allemaal lief leuk en aardig, maar nu de gevolgen hiervan(niet zo lief leuk en aardig๐Ÿ˜‘)

Wanneer ik deze stappen volg, dus me NIET  houdt aan de PRET dan escaleert het regelmatig bij ons in huis. Ik word moe en een beetje chagrijnig, ik ga me stoten aan kastjes, meubels,  markiezen (6 keer op dezelfde plek, (heel knap ook wel๐Ÿ˜…) laat dingen vallen zoals glazen, borden. (Als dit gebeurt kan ik daar ontzettend moedeloos van worden๐Ÿ˜”)  mijn geheugen gaat het af laten weten, mijn frustratie loopt op, ik irriteer me steeds meer aan Sandra (was zich liebt das neckt sich) en uiteindelijk barst de bom. Sandra hoeft maar iets te doen wat in mijn ogen niet goed is en BAM ๐Ÿ’ฅ. IK VERLIES MIJN CONTROLE.

Houdt in dat ik helemaal los ga. Wat ik zelf ook probeer (want ik ben me er bewust van dat ik moet) ik kan niet stoppen. Ik scheld, vloek, tier. Mijn alter-ego zoals Sandra het noemt komt naar voren. Wanneer ze me probeert te sussen of tegen me ingaat wordt ik nog bozer. Ik gooi alles wat ik maar te pakken krijg naar haar hoofd. Of dit nou een pak kipfilet is een kopje of een mes (gelukkig nog niet gebeurd, maar wel mee gezwaaid) het gaat naar haar toe. De woede die dan naar boven komt is zo verdomd groot dat het maakt dat Sandra zich onveilig voelt op die momenten en dus ook met de hond naar een vriendin gaat om uit te huilen en van zich af te praten. Ofwel ze stapt uit de situatie. In de tijd dat San weg is raas ik nog even door en uiteindelijk kalmeer ik en bel ik digi-contact. Deze behoor ik eerder te bellen,  maar het is dan al te laat. Het kwaad is al geschiedt.

Jullie merken dat ik hier de grapjes even achterwege laat lieve mensen en lieve San. Dit is omdat het mij ongelofelijk veel pijn doet te weten dat mijn Sandra zich bij tijd en wijlen heel onveilig voelt bij mij. Een ieder van ons weet dat het mijn hersenletsel is en niet de echte Simone maar tjong het is wel een reden voor mij om zoveel mogelijk de PRET methode te gebruiken en weet dit:

Mijn respect voor SAN is heel groot. Want ik snap het als ze bij me weg zou gaan. En ik hoop met heel mijn hart dat dit niet gebeurd. Want ik hou van haar met alles wat ik in me heb.

Juist! We gaan naar: Ik leef volgens de PRET methode; 

1)          PAUZEREN: ik heb een planning van wat ik ga doen bijvoorbeeld de boodschappen, eten voorbereiden en zorg dat ik na deze intensieve activiteit een pauze inlas voordat ik verder ga met een nieuwe activiteit.

2)          RUSTIGE OMGEVING : ik zorg dat ik deze pauze neem in een rustige omgeving. Ofwel weinig tot geen prikkel. Bijvoorbeeld even languit op de bank. Meestal ga ik van 13.00 tot 14.30 op bedje. Dit staat standaard in mijn Carry base(soort clockaid) zodat ik het niet vergeet.

3)          ร‰ร‰N DING TEGELIJK: wanneer ik weer in de doe-stand ga, zorg ik ervoor dat ik me houdt aan ร‰รฉn ding tegelijk. Dit voorkomt chaos in mijn hoofd en maakt dat ik waarschijnlijk (met mij weet je het nooit๐Ÿ˜‰) tot een goede uitvoering kom van bijv. Het eten voorbereiden. (Zonder kliederen, zonder mezelf te snijden, te branden en zonder dat er dingen uit mijn handen vallen.)

4)          TEMPO AANPASSEN: ik zorg ervoor dat ik mijn eigen tempo volg, niet meega in het tempo van een ander. Dit maakt dat ik de dag beter volhou en dus meer mee krijg van de wereld.

Wanneer ik deze stappen zo goed mogelijk volg krijg ik rust, reinheid en regelmaat. Geeft het ook mijn gezin veel meer rust. Zijn er dus minder ruzies, uitbarstingen van mijn kant en is er meer Harmonie. Ik accepteer wat meer aansturing van Sandra(ze mag dan wel aangeven dat het tijd is om te rusten ๐Ÿ˜Œ) Ons leventje zit dan in een wat rustiger vaarwater.

Voordat ik dit schreef hadden we hier thuis dus een onveilige situatie. Teveel overprikkeld, te weinig rust en een veel te snelle wereld. Sandra en ik lagen mijlen ver van elkaar en om weer bij elkaar te komen zijn we met zijn tweetjes en Noa onze pup voor een week naar Texel gegaan. Hier zaten we op een park, heerlijk in de luwte. Het was er stil, we volgden ons eigen tempo, pakten onze rust. Ik deed ร‰รฉn ding tegelijk. Met als gevolg dat Sandra en ik de hele week geen ruzie hebben gehad en alleen maar genoten hebben! ๐Ÿ™๐Ÿ™๐Ÿ™ gewandeld, gevaren, het strand op, de zee in…. Alles met de pup die ook zoveel blijdschap geeft. Texel is voor mij het eiland van oud geheugen. Ik ben hier met Sandra getrouwd. Doordat mijn hoofd niet zo hoeft na te denken omdat ik alles weet op Texel is het makkelijker om de PRET methode toe te passen. En merk je dat een RUSTIGE OMGEVING zoveel goeds kan doen.

Lieve mensjes to zover de PRET methode. De kaart zegt het: To become your best you.

Hopelijk tot snel! Liefs Simone Bastiaans-Siemers




 




Reacties

  1. Lieve zus, ik lees met tranen in mijn ogen jouw verhaal. Het komt zรณ binnen nu het op papier staat! Ik ben zo trots op jou รฉn Sandra. Ik hou van jou รฉn San en zal er altijd voor je zijn al ligt er een uur rijden tussen ons in.❤️❤️❤️

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo trots op je!!! Trots omdat je eerlijk bent ook over de schaduw kanten, trots omdat je altijd je best doet, trots omdat je je eigen ervaringen inzet om anderen te helpen, trots dat we vriendinnen zijn!
    ๐Ÿ’‹

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben zoooo blij dat ik jullie heb leren kennen lieve San en Simone. We hebben altijd een hele fijne lotgenotengroep gehad, was echt heerlijk.
    Ik weet uit eigen ervaring dat hersenletsel veel met je doet.
    Jullie zijn toppers!!
    Liefs Jennette

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lieve, Lieve Simone,

    Ik heb zo ongelofelijk veel respect voor jullie. Prachtig dat je zo een inkijkje in je hoofd geeft en daar andere mensen mee wilt helpen. Ik hoop dat het opschrijven en delen alles wat "behapbaarder" voor je maakt. Je bent รฉรฉn van mijn liefste vriendinnen, net als Sandra. Ik hou van jullie met alles wat erbij hoort en zal er altijd voor jullie zijn.
    Xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat fijn dat je hierover een blog bent gestart. Ik kende het niet totdat mijn dochter in mei 2023 uit het niets een hersenbloeding kreeg op haar 22 jaar. Ze heeft uiteindelijk veel geluk gehad en is na een intense revalidatie aardig goed hersteld, maar de overprikkeling herken ik zo hard en dat is haar grootste valkuil. Het zo onder de aandacht brengen is mooi en de methode die je omschrijft ook. Ik ga je volgen. Ik volg al jaren je zus en ook ik heb een blog met knutselwerkjes allerlei, maar ook met verhalen uit mijn leven. Veel succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi geschreven… precies zoals je bent.

    For ever my bestie.. ๐Ÿ’š๐Ÿค❤️

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Respect. Ik zou je graag willen volgen maar zie nergens waar ik dat kan doen.
    Ik wacht het wel even af.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Simone (of Sabine, zoals ik je eerst per ongeluk noemde bij Monique), wat een ontroerend verhaal en wat zijn jullie een krachtig stel bij elkaar! Pet af een diepe buiging!! Ik wil je ook volgen, ga het later nog proberen, maar nu lukt het niet...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oh.. ben er stil van, ik volg Monique en las haar blog over jou. RESPECT en dankjewel voor hoe je dit beschreven hebt!!!
    hartelijke groet, Alma

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten